Informace pro rodiče
Co dítě potřebuje do školky ?
Dítě do školky potřebuje pohodlné oblečení, ve kterém si může hrát, cvičit, tančit, malovat. Potřebuje také bačkůrky s protiskluzonou podrážkou (kvůli bezpečnosti), nevhodné jsou hlavně pantofle – není zpevněný kotník.
Na pobyt venku by děti měly mít také pohodlné oblečení podle počasí. Naší prioritou je podporovat u dětí zvídavost a hravost, často s dětmi chodíme na louky a hřiště, tam se mohou děti během hry zašpinit – volte proto oblečení k tomuto účelu.
Děti, které ve školce spí, potřebují pyžamo.
Všechny děti by měly mít v šatně náhradní oblečení (spodní prádlo, ponožky, tričko, tepláčky, punčocháče) pro případ malé „nehody“.
Pro budoucí školáčky
Rozvoj prostorového vnímání
Jak je u dítěte rozvinuto prostorové vnímání můžeme vidět třeba na tom, jak chápe instrukce s předložkami (VEDLE, NAD, POD…) nebo se slovy PRVNÍ, POSLEDNÍ, VPŘEDU, VZADU…. Všímat si ho můžeme např. také na schopnosti odhadnout vzdálenost, rozdíly mezi velikostmi věcí, nebo schopnosti stavět podle plánku ze stavebnice.
Rozvoj matematických dovedností
Pokud s předškolákem počítáme, nezapomeňme na všechny předmatematické dovednosti:
TŘÍDĚNÍ podle více kritérií najednou (třeba „vyber velké modré kruhy“)
POROVNÁVÁNÍ (větší, menší, více, méně, nejméně)
ŘAZENÍ (např. od nejmenšího k největšímu)
URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ (po jedné, nebo ideálně do 3-4 i pouhým pohledem).
Sluchové rozlišování
Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena. Dítě, kterému tato schopnost “nenaskočí”, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.
Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:
• hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
• rozlišovat podobná slova nebo slabiky
• hledat rýmy
• vytleskávat slova na slabiky
• trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.
Zrakové rozlišování
Schopnost rozlišovat zrakem detaily umožní dítěti ve škole především rozeznávat písmena a číslice, pohybovat systematicky očima při čtení a také vyznat se v prostoru stránky v sešitě či knize.
Už před nástupem do školy je proto dobré, abychom trénovali například:
• rozpoznávání detailů obrázků, stejných a nestejných tvarů, zrcadlově otočených předmětů apod.
• skládání čehokoli z částí, kde dítě rozlišuje správnou polohu kostek, puzzle nebo dílů rozstříhaného obrázku
• sledování řad obrázků zleva doprava a shora dolů
• zrakovou paměť – například pomocí her zaměřených na zapamatování obrázků, umístění předmětů a podobně.
Rozvoj časového rozlišování
Vnímání času nám umožňuje chápání souvislostí různých dějů. Nemáme na to ale žádný zvláštní smyslový orgán, potřebujeme k tomu vlastní zkušenost a také si osvojit speciální “časový” slovník. Předškolní dítě si ještě nedovede představit, kolik času je hodina, dva dny, měsíc. Mělo by ale rozumět pojmům “včera, dnes, zítra, ráno, večer, den, noc”, dále třeba vyjmenovat roční doby a k nim přiřadit hlavní znaky.
Tréninkem vnímání času a slovníku, který je s tím spojený, pomůžete dítěti, aby dovedlo ve škole vyprávět děj, plánovat si aktivity během dne a týdne, pochopit posloupnost matematických úkonů i jiných činností nebo třeba rozvrh hodin.
Procvičte si s dětmi na příkladech pracovních listů řadit správně posloupnost dějů. Kromě řazení povzbuďte dítě k vyprávění příběhu podle obrázků, k užívání časových pojmů dříve-později a podobně. Nezapomeňte také na nácvik řazení z levé strany doprava – dítě si tak bude trénovat i pohyb očí při čtení.
Rozvoj myšlení a řeči
Řeč ve spojení se školní zralostí pro mnoho lidí znamená schopnost správně vyslovovat hlásky. Výslovnost je např. pro správné psaní velmi důležitá a pokud není před nástupem do školy dozrálá, věnuje se dítěti obvykle klinický logoped.
Řeč ale není jen aktivní mluvení, ale i porozumění tomu, co nám sděluje někdo druhý. Proto nezapomeňme porozumění trénovat kladením otázek různého typu (Proč…? K čemu se používá…? Jaký je rozdíl…? Co mají společného…?).
Při samotném vyjadřování dítěte si kromě výslovnosti všímejme slovní zásoby, ale také toho, zda je dítě schopné vytvářet samostatně věty a krátká srozumitelná souvětí, převyprávět příběh nebo krátkou pohádku. Sledujme to, zda dítě přirozeně skloňuje, dovede používat minulý, přítomný a budoucí čas, dobře váže podstatná jména s předložkami apod
Procvičování grafomotoriky
Grafomotorika je dovednost ruky
• správně uchopit tužku
• jistě a plynule vést čáry po papíře
• kreslit dle vlastního námětu
• napodobovat tužkou tvary
Měli bychom proto u předškoláka podporovat všechny tyto dovednosti – od nácviku správného držení tužky, uvolňování ruky, podněcování kresby s obsahem až po nápodobu písma.